Kdo je asistent/asistentka pedagoga (AP)?
AP pracují v České republice v mateřských, základních (nejčastěji) i středních školách.
Základem práce AP je podpora vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), mezi které patří i vícejazyčné děti. Z velké části se jedná o přímou práci s těmito dětmi, tvorbu pomůcek a učebních materiálů, podporu vyučujících v organizační rovině i při výuce nebo při komunikaci s rodiči.
Kdo je dvojjazyčný asistent/asistentka pedagoga (DAP)?
DAP ve škole pomáhá učitelkám/ům s podporou vícejazyčných dětí, včetně příchozích dětí z Ukrajiny. Ideálně ovládá stejný komunikační jazyk jako dítě, s nímž pracuje. Tak jako například ukrajinský/ukrajinská AP pracuje s ukrajinskými dětmi.
DAP svou specializací naplňuje vzdělávací potřeby vícejazyčných dětí a zároveň jim pomáhá odbourávat psychickou zátěž, kterou jim nové školní prostředí přináší. Navazuje vztah důvěry mezi dítětem a školou, pomáhá dítěti překonávat frustraci z jazykové bariéry a pocity osamělosti.
Jak AP/DAP podporuje děti ve škole a s čím vám může pomoci?
- Pomáhá dítěti, rodičům, učitelkám/ům i spolužákům překonat jazykovou bariéru při komunikaci.
- Pomáhá rodičům i dítěti s orientací v novém prostředí, v nových zvyklostech a pravidlech.
- Podporuje dítě v adaptaci, pomáhá mu se začleněním do kolektivu.
- Vytváří pro dítě výukové materiály a pomůcky „na míru“.
- Podporuje dítě ve výuce, pomáhá mu porozumět učivu.
- Motivuje dítě a všestranně ho podporuje.
- Poskytuje rodičům i učitelce/li zpětnou vazbu o pokrocích a aktuálních potřebách dítěte.
Doporučení pro rodiče
- Hlavní zodpovědná osoba za komunikaci s rodiči je vždy třídní učitel/ka. S ním/ní se musíte nejprve domluvit, zda se můžete samostatně obracet přímo na AP.
- Stanovte si s veškerým pedagogickým personálem(učitelkami/li i AP) pravidla komunikace – formu (osobně, přes telefon, email apod.) a čas, kdy se na ně můžete obracet.
- AP se také může účastnit třídních schůzek.
- Příklady situací, s čím se můžete obracet přímo na AP:
- příprava dítěte na výuku
- účast dítěte na školních i mimoškolních akcích
- zjišťování informací ohledně fungování školy (jídelna, družina, hodnocení, školní řád, školní poradenské pracoviště apod.)
- sdělení informací ohledně pokroků dítěte ve vzdělávání či chování