Školská poradenská zařízení

Školské poradenské zařízení (ŠPZ) je organizace, která poskytuje pomoc a podporu žákům, studentům, rodičům a pedagogům v oblastech vzdělávání a duševního zdraví. Jeho hlavním cílem je podpořit rozvoj a pohodu žáků a pomoci jim překonávat různé problémy, které mohou mít ve škole nebo osobním životě.

Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) a Speciální pedagogické centrum (SPC) jsou dvě důležité instituce, které se zabývají podporou vzdělávání a rozvoje dětí a mladých lidí se specifickými potřebami. Obě instituce hrají klíčovou roli v oblasti výchovy a vzdělávání, ale jejich zaměření a funkce se liší.

Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)

Pedagogicko-psychologická poradna je zařízení, které poskytuje poradenské služby v oblasti psychologie a pedagogiky. Její hlavní cíle zahrnují:

  1. Diagnostika – PPP provádí psychologické a pedagogické diagnostiky dětí a mladistvých s cílem odhalit jejich silné a slabé stránky, potřeby a potíže ve vzdělávání.
  2. Poradenství – Nabízí poradenství rodičům, učitelkám/ům a školám, jak pracovat s dětmi se specifickými potřebami, jako jsou poruchy učení, oslabení v sociálních dovednostech atd.
  3. Intervence – PPP může vytvářet a doporučovat intervenční programy, které pomáhají dětem překonávat jejich problémy.
  4. Vzdělávání – Organizuje různé vzdělávací akce a školení pro pedagogické pracovníky.
  5. Právě PPP může doporučovat podpůrná opatření pro děti s odlišným mateřským jazykem.

Speciální pedagogické centrum (SPC)

Speciální pedagogické centrum je zařízení, které se zaměřuje na práci s dětmi, jež mají závažné, dlouhodobé nebo specifické poruchy, a to jak v oblasti učení, tak v oblasti chování. Hlavní činnosti a cíle SPC zahrnují:

  1. Péče a terapie – SPC se zabývá speciální pedagogickou péčí a terapeutickými postupy, které pomáhají dětem s různými handicapy nebo poruchami.
  2. Individuální vzdělávací plány – Vytváří individuální vzdělávací plány pro děti s cílem podpořit jejich rozvoj a začlenění do běžného vzdělávacího systému.
  3. Podpora rodiny – SPC také aktivně spolupracuje s rodinami dětí, aby podpořilo jejich rozvoj a pomohlo rodinám s nároky, které vyplývají z péče o dítě se speciálními potřebami.
  4. Spolupráce se školami – Přispívá ke spolupráci mezi školami a rodinami dětí s cílem zajistit komplexní přístup k jejich vzdělávání a rozvoji.

Hlavní rozdíly mezi PPP a SPC

  • Fokus: PPP se více zaměřuje na diagnostiku a poradenství v oblasti psychologických a pedagogických potíží, zatímco SPC se soustředí na speciální pedagogickou péči a terapie pro děti s vážnými nebo specifickými poruchami.
  • Cílová skupina: PPP může pracovat se širším spektrem dětí a mladistvých, zatímco SPC se specializuje na děti se specifickými potřebami vyžadujícími intenzivnější intervence a podporu.
  • Typ služeb: Zatímco obě instituce poskytují poradenství a diagnostiku, SPC nabízí konkrétní terapeutické a speciálně pedagogické programy, které jsou víc zaměřené na praktickou pomoc dětem s těžšími poruchami.

V praxi jsou PPP a SPC důležitými partnery pro školy, rodiny a další rozhodující subjekty, které se snaží zajistit kvalitní vzdělávání a rozvoj dětí s různými potřebami.

Seznam pražských PPP

Seznam pražských SPC