Podpůrná opatření pro děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
Děti s OMJ mají nárok na různé druhy podpory. Podmínkou podpory je návštěva poradenského zařízení (Pedagogicko-psychologická poradna/PPP), která dá škole doporučení. Stupňů podpory je pět, dítě s OMJ může mít přiznané od 1. do 3. stupně podle míry neznalosti českého jazyka. Pokud má ještě další přidružené typy postižení, týká se ho 4. nebo 5. stupeň. Děti, které přichází do ZŠ bez dostatečné znalosti jazyka nebo česky neumí vůbec a nemají možnost využít jazykovou přípravu, mohou mít podporu v podobě výuky češtiny (až 3 hodiny týdně), ale i na podporu v běžné výuce (např. přizpůsobením výuky, aktivit a úkolů, případně asistentem/kou pedagoga).
Žáci mohou také v případě nedostatečné znalosti nebo neznalosti jazyka získat podporu díky přizpůsobení hodnocení a úpravě obsahu vzdělávání. Ty by měla škola zpracovat do plánu pedagogické podpory či Individuálního vzdělávacího plánu (IVP), který rodiče žáka potvrzují podpisem.
Žáci mají nárok na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně stejně jako každý jiný žák.
Bezplatná jazyková příprava
Všichni žáci cizinci (tedy ne děti s českým státním občanstvím), kteří plní povinnou školní docházku v ČR max. 1 rok, mají nárok na tzv. bezplatnou jazykovou přípravu. To znamená především výuku češtiny jako druhého jazyka v rámci školního vyučování v základní škole.
Do této výuky češtiny jako druhého jazyka mohou za určitých podmínek být (nenárokově) zařazeny i děti s českým občanstvím.
Ředitel/ka školy při nástupu dítěte informuje rodiče o tom, kam může žák na tuto jazykovou přípravu docházet (v jednotlivých krajích jsou školy, které jazykovou přípravu organizují). Pokud není možné, aby dítě dojíždělo do školy, která jazykovou přípravu realizuje, zajistí jazykovou přípravu ředitel/ka školy, do které žák dochází.