Podpora dítěte v MŠ

Podpůrná opatření pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ)

  • Děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) mají nárok na různé druhy podpory. Formu podpory stanovuje mateřská škola na základě pozorování dítěte.
  • Děti, které přichází do MŠ bez dostatečné znalosti jazyka nebo česky neumí vůbec, mají nárok na podporu v běžné výuce (např. přizpůsobením režimu a aktivit, využitím komunikačních kartiček, případně přímou podporou asistenta/ky pedagoga), v předškolním roce pak také na bezplatnou jazykovou přípravu v rozsahu 1 hodiny češtiny týdně (viz níže).
  • Podmínkou pro získání podpory je návštěva školského poradenského zařízení (Pedagogicko-psychologická poradna/PPP), které provede diagnostiku dítěte a dá škole doporučení na vhodná opatření. Na jeho základě mateřská škola může získat finance na personální podporu (asistent/ka pedagoga), materiální zajištění (knížky, hry, vybavení). Dětský psycholog/žka nebo speciální pedagog/žka v tomto zařízení provede vstupní diagnostiku dítěte. Vyšetření je bezplatné a probíhá za přítomnosti rodičů, nejlépe za přítomnosti profesionálního/í tlumočníka/ice či interkulturního/í pracovníka/ice.

Bezplatná jazyková příprava – povinný předškolní ročník

  • Všechny děti s cizím státním občanstvím (tedy ne děti zahraničních rodičů, kteří mají české občanství, ani děti s dvojím občanstvím), které plní povinnou školní docházku v ČR (tj. včetně posledního předškolního ročníku MŠ) méně než 1 rok, mají nárok na tzv. bezplatnou jazykovou přípravu (bez nutnosti návštěvy poradenského zařízení). To znamená výuku češtiny jako druhého jazyka.
  • Pokud má mateřská škola 1 až 3 děti s cizí státní příslušností v povinném předškolním vzdělávání, bude jim poskytována individuální jazyková příprava v rámci vzdělávacích činností dle školního vzdělávacího programu. Tuto podporu většinou poskytuje přímo učitel/ka nebo asistent/ka pedagoga ze třídy, ve které je dítě umístěné.
  • Pokud má mateřská škola 4 a více dětí s cizí státní příslušností, vytvoří ředitel/ka skupinu pro jazykovou přípravu o velikosti 4 až 8 dětí. Pokud je v MŠ takových dětí více, může ředitel/ka vytvořit skupiny dvě. Tuto jazykovou podporu většinou zajišťuje učitel/ka ze školy specializovaná na výuku češtiny jako druhého jazyka nebo externí lektor, který do MŠ dochází.