Jak vypadá denní režim v mateřské škole

Každá MŠ má jinak nastavené konkrétní otevírací doby i rozdělení činností během dne. Denní režim v MŠ je flexibilní, orientuje se podle aktuálního programu třídy a podle potřeb dětí. Rodiče musí dodržovat dobu příchodu a vyzvedávání dětí, pokud se nedomluví jinak s vedením MŠ a učiteli/kami. Do denního programu MŠ se mohou zapojit pouze děti bez příznaků onemocnění (rýma, kašel, teplota), dítě se známkami onemocnění nelze přijmout do kolektivu.

Většina mateřských škol má ráno čas pro volnou hru (děti si volně hrají, s čím chtějí), svačinu a během dopoledne společnou řízenou činnost (děti pracují spolu nebo po skupinkách, plní tematické aktivity). Děti chodí každý den dopoledne ven (na procházku, nebo zahradu/hřiště) cca na 1–2 hodiny. Po návratu do MŠ je oběd a následně odpočinek (malé děti ve škole spí, větší dělají klidné odpočinkové činnosti). Odpoledne je většinou opět věnované volné hře uvnitř nebo venku podle počasí.

Příklad denního režimu mateřské školy

  • 7:00–8:30 Scházení dětí, volné hry a spontánní činnosti dětí, individuální práce s dětmi, výtvarné a pracovní činnosti.
  • 8:30–9:00 Svačina, po svačině děti pokračují ve hře. Poté úklid hraček.
  • 9:00–10:00 Komunitní kruh, rozhovory s dětmi, krátké relaxační cvičení. Dále náplň dle aktuální tematické části – např. činnosti rozvíjející kompetence dítěte v oblasti kognitivní, hudební, výtvarné, pohybové, pracovní apod.
  • 10:00–11:30 Příprava na pobyt venku, pobyt venku – vycházka do okolí, pobyt na školní zahradě, výlet.
  • 11:30–12.30 Příprava na oběd – hygiena, oběd.
  • 12:30–14.00 Příprava na odpočinek, čtení nebo poslech pohádek a příběhů, poslech písniček. Starší děti a děti s menší potřebou spánku vstávají dříve a věnují se klidným činnostem ve třídě. Děti nemusí spát, ale podle individuální potřeby mají prostor pro odpočinek.
  • 14:00–16:30 Svačina, potom hry podle zájmů a volby dětí. Individuální a skupinové činnosti, pobyt na zahradě.
  • 17:00 Konec provozu MŠ.