Podpora na SŠ

Pro žáky, jejichž rodným jazykem není čeština, je vzdělávání na střední škole v ČR často náročnější než u rodilých mluvčích.

Zde je několik tipů, které mohou pomoci při zvládání studia:

  1. Využívání konzultačních hodin – příležitost pro žáky, aby kladli otázky k nejasnostem v probrané látce, nebo se poradili s učiteli/kami ohledně možností zlepšení svých známek.
  2. Doučování – školní nebo externí, pomáhá lépe pochopit probíranou látku a zlepšit jazykové dovednosti.
  3. Pravidelná příprava na hodiny – čtení a výpisky z textů, vypracovávání vlastních překladových slovníčků a plnění domácích úkolů hraje důležitou roli pro porozumění novému učivu.
  4. Spolupráce s ostatními studenty – společné učení na testy nebo zapojení do studijních skupin umožňuje žákům vzájemně si pomáhat a zvládnout výuku například po nemoci .
  5. Komunikace rodičů se školou – Rodiče nezletilých žáků musí pravidelně komunikovat s učiteli/kami, účastnit se třídních schůzek a jsou také povinni omlouvat absence.
  6. Rozvíjení češtiny mimo školu – volnočasové aktivity s česky hovořícími vrstevníky, čtení knih, sledování filmů a seriálů v češtině urychlí osvojení jazyka

Podpůrná opatření pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Žáci s odlišným mateřským jazykem mohou mít kvůli slabší znalosti češtiny nárok na podporu jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Škola jim může poskytnout různou míru podpory podle jejich jazykových dovedností. O možnostech podpory se informujte na začátku školního roku u třídní/ho učitele/y. Některá podpůrná opatření jsou plně v kompetenci školy (plán pedagogické podpory), některá jsou umožněna jedině na základě vyšetření žáka v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP).

Střední školy spolupracují s určenými pedagogicko-psychologickými poradnami, na jejichž stránkách najdete informace o postupu při objednání. Žádost o vyšetření v PPP podávají u nezletilých žáků rodiče / zákonní zástupci. Žáci starší 18 let si mohou požádat o vyšetření sami. Žáci i rodiče mají právo požádat o tlumočení vyšetření pokud nemají dostatečnou úroveň znalosti českého jazyka.

Měsíc po vyšetření poradna připraví zprávu z vyšetření (pro rodiče a žáka) a doporučení pro školu (dostane žák i SŠ). Bez podepsaného souhlasu nemůže střední škola podpůrná opatření 2. – 5. stupně realizovat.

Stupně podpůrných opatření podle úrovně znalosti češtiny:

  • První stupeň:
    • Určen pro žáky s mírnými obtížemi (úroveň češtiny B2 a vyšší).
    • Podpora zahrnuje drobné úpravy výuky a individuální přístup.
    • Doporučení PPP: Není potřeba, rozhoduje škola.
  • Druhý stupeň:
    • Určen pro žáky s úrovní češtiny A2-B2, kteří zvládají běžnou komunikaci, ale mají potíže s jazykem ve výuce.
    • Podpora může zahrnovat individuální vzdělávací plán (IVP), speciální pomůcky (slovník, jazykové aplikace, pracovní listy atd.) a 3 hodiny češtiny týdně.
    • Doporučení PPP: Je potřeba na základě žádosti o vyšetření od zákonného zástupce.
  • Třetí stupeň:
    • Pro žáky s nízkou znalostí češtiny (úroveň A0-A2).
    • Obsahuje rozsáhlejší úpravy výuky, možnost podpory asistenta pedagoga a 3 hodiny češtiny týdně.
    • Doporučení PPP: Je potřeba.

Zbylé dva stupně PO (4. a 5.) jsou pak určeny žákům, kteří kromě neznalosti vyučovacího jazyka mají navíc zdravotní či další znevýhodnění.

Příklady podpůrných opatření:

  • Pedagogická intervence slouží jako doučování v předmětech, kde žáci zaostávají.
  • Prodloužení délky vzdělávání o jeden rok může být doporučeno, pokud žák potřebuje více času na zvládnutí učiva kvůli jazykové bariéře.
  • Výuka češtiny jako druhého jazyka (ČDJ) je klíčová, protože bez dobré znalosti češtiny nemohou žáci uspět v ostatních předmětech a porozumět jejich slovní zásobě.

Bezplatná jazyková příprava pro středoškoláky

Skupina pro jazykovou přípravu je určena pro studenty středních škol, jejichž rodným jazykem není čeština. Jazyková příprava pomáhá žákům lépe zvládnout výuku. V rámci tohoto programu se žáci učí češtinu jako druhý jazyk a také odbornou slovní zásobu potřebnou pro jejich obor studia. Program je určen pro žáky, kteří jsou v Česku méně než 24 měsíců. Ředitel/ka školy však může do programu zařadit i další žáky na základě jejich potřeb.

Skupina pro jazykovou přípravu může trvat od 100 do 400 hodin. Počet hodin je přizpůsoben potřebám jednotlivých studentů.

Jak a kde probíhá?

Jazyková příprava probíhá na školách, které jsou k tomu určeny krajem. Tyto školy mohou poskytovat výuku jak vlastním žákům, tak studentům z jiných škol v okolí. Výuka může probíhat prezenčně, ale i on-line, pokud je to potřeba. Lekce jazykové přípravy se většinou konají mimo běžné vyučování, ale pokud se výuka překrývá, může být student uvolněn z vyučování až na 3 hodiny týdně.

Pokud máte zájem o tuto podporu, je nutné podat žádost o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu.