Proč má dítě chodit do MŠ

Obecné informace o předškolním vzdělávání

  • Předškolní vzdělávání je určeno dětem od 3 do 6 let, mohou být však přijaty i děti 2leté.
  • Docházka do MŠ je povinná pro děti od 5 let věku (rozhodující je věk dítěte k 31. 8. daného roku) bez ohledu na typ pobytu.
  • U mladších dětí s cizím státním občanstvím tzv. třetích zemí musejí zákonní zástupci prokázat, že dítě má platné povolení k pobytu (nárok mají děti se všemi typy pobytu nad 90 dní).
  • Rodiče hradí v MŠ část nákladů na vzdělávání (tzv. školné) a na stravování (tzv. stravné celkem asi 1 000–2 000 Kč měsíčně). Rodiče mohou požádat o osvobození od těchto poplatků. Dle školského zákona rozhoduje o snížení nebo prominutí úplaty ředitel/ka školy bez dalšího omezení. Může při tom vzít v úvahu všechny jemu známé skutečnosti týkající se situace konkrétního dítěte a jeho zákonných zástupců a také obecné humanitární důvody. Totéž se týká i úplaty za školní stravování.
  • Děti, které mají nastoupit do povinného předškolního ročníku, jsou přijímány do mateřské školy přednostně a platí pouze náklady na stravné (cca 30–35 Kč za den). Dalším kritériem pro přijetí dítěte může být trvalé bydliště v obci nebo městské části, která danou MŠ zřizuje. Mateřské školy v ČR mohou být státní, soukromé, církevní i lesní – výše poplatků se proto u jednotlivých MŠ liší.
  • Dítě se přihlašuje k docházce do MŠ na půl dne (odchod po obědě) nebo na celý den. MŠ zpravidla poskytuje dítěti dopolední svačinu, oběd a odpolední svačinu včetně nápojů.
  • Děti jsou ve třídách umístěny podle věku nebo jsou ve třídách věkově smíšených. Menší děti (3 a 4 roky) v mateřské škole po obědě spí nebo odpočívají. Třídu o počtu max. 24–28 dětí vedou 2 učitelé/ky, někdy je ve třídě také částečně přítomný/á asistent/ka pedagoga. MŠ je řízena ředitelem/kou, který/á je odpovědný/á za přijetí dítěte.

Proč má dítě chodit do MŠ

  • Děti si najdou ve škole nové kamarády a naučit se česky pro ně bude mnohem jednodušší.
  • Socializují se a zvyknou si na fungování v kolektivu.
  • Jsou vedeny k rozvoji dovedností a samostatnosti, což jim následně usnadní přechod do základního vzdělávání.
  • Pro děti z rodin s migrační zkušeností může docházka do MŠ fungovat jako stabilizační prvek. Dítě má ve škole pravidelný rytmus, každý den jasný a přehledný program, dochází na stejné místo a starají se o ně stále stejné učitelé/ky – pro mnoho dětí je to přirozený způsob, jak se zorientovat v novém prostředí a zdravě(úspěšně?) v něm zakořenit. Pravidelnost a přehlednost jsou dva základní předpoklady wellbeingu malých dětí.
  • Pro pětileté děti (rozhodující je věk dítěte k 31. 8. daného roku) platí v České republice povinný rok předškolní docházky. Státní mateřská škola (neplatí pro soukromé, církevní a lesní MŠ) má povinnost dítě přijmout, pokud dítě svým místem pobytu (nebo trvalým bydlištěm) spadá do oblasti jejího školního obvodu.